fredag 29 december 2017

2017 i backspegeln

Bloggen har legat lite på is den senaste tiden. Dels på grund av tidbrist men också lite motivationsbrist. Men en indexblogg kräver inte direkt en hög inläggsfrekvens tycker jag. Fast frågan är om det är några läsare kvar vid det här laget?
Hursomhelst så kommer här en liten sammanfattning av året som gått, i form av årets...

Fallande kniv
Hennes & Maurtiz. Kommentarer överflödiga. Det finns nog en del investerare som har fått plåstra om fingrarna efter att ha hanterat denna aktie. Blir detta 2018 års värdecase månntro? Den som lever får se. Jag kan lugnt konstatera att HM har gått från ca 1.5 % till 1 % av min portfölj, så HM utgör inte någon speciell risk (eller möjlighet) för mig.

Robot
Man skulle kunna tro att det finns många att välja på här, men vinnaren är Ingen. Det har dykt upp en del placeringsrådgivningsrobotar, men som teknikintresserad så ser jag ingen avancerad robotik i detta. Det är några frågor och sen blir man rekommenderad en fondportfölj, som påminner och en fond-i-fond. Det finns möjligen en poäng med detta, och avgifterna är inte totalt hutlösa. Men själva tekniken bakom är en som jag uppfattar det en hyfsad enkel mjukvara, och ingen robotik som kräver omfattande teknik/programmeringsutveckling.

Kapten Haddock
Fondförvaltaren Mattias Eriksson blir väldigt förgymmad när indexfonder kommer på tal i en poddintervju och häver ur sig både det ena och det andra (tyvärr censureras de bästa bitarna). 
Och hur går hans fond? Just det, som index ungefär.

Inlägg
Riskminimerarens inlägg "Om frihet, sparande, livsfilosofi och arbete"

Samhällsförbättrare
Småsparaguiden vinner för sina handfasta råd och grävande bland fondbedrägerierna i Allra och Solidar.  

Index
Som vanligt så är det en riktig tombola när årets bästa aktieindex koras. I år så föll lotten på Vietnam som steg med 33 %.

Tidiga pensionär
Detta är ingen nytt fenomen, och om man tittar på aktie- och sparbloggar kan man få intrycket att det är vanligt att pensionera sig tidigt. Men jag tror att på det stora hela är mycket exotiskt. Hursomhelst, grattis till Miljonär innan 30 som med ett envetet gnetande och en konsekvent strategi pensionerat sig. 

Malkiel
Kategorin till trots så tar Burton Malkiel inte hem priset här. Han verkar ha gått lite vilse med sitt "Passive Plus" och "Advanced Indexing". Istället är det bloggen Sensim Steps som vinner efter en rad givande inlägg. 

Paolo Maldini
Med ett trevligt bemötande, konsekvent agerande år ut och år in, och ett visst öga för defensiven, så tar Lundaluppen hem priset.

Saknade blogg
Värdebyrån har gått vidare mot nya äventyr, tillsammans med Peter Gyllenhammar verkar det som.

Avkastning
Så här gick det för mina fonder:
Avanza Zero: +7.7 %
Länsförsäkringar Global Indexnära: +10.5 %
Som helhet landade portföljen på +10.2 %. 
Jag vet inte vad man kan säga mer om detta, men om snittavkastningen ligger på denna nivå över en längre tid så skulle jag vara mycket nöjd.   

Gott nytt år!



10 kommentarer:

  1. Jodå - visst finns det fortfarande läsare till din blogg, även om det var ett tag sedan vi hörde av dig. Grattis till en fin avkastning under året du slog mig (och säkerligen många andra)!

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Egon, och kul att det fortfarande finns några läsare!

      Radera
  2. Klart man läser! Grattis till ett bra år. Får summera den egna indexportföljen efter helgerna. Kan tipsa om Tundras vietnamfond i ppm som är bra rabatterad där. Av någon anledning valde jag att sätta av 30% i den förra året. Grattis till mig själv också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till att du prickade in Vietnam, hur lyckades du med det?

      Radera
  3. Jodå, vi är fortfarande några som läser. Jag håller verkligen med dig om robotsparande. Känns inte revolutionerade ännu.

    SvaraRadera
  4. Årets Paolo Maldini måste jag ju tacka för! Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var välförtjänt tycker jag! Gott nytt år!

      Radera
  5. Tack för omnämnandet som "årets Malkiel"! Gott nytt år!

    SvaraRadera
  6. Klart att du har läsare. Jag läser alltid din och Sensims blogg. Det ligger ju i sakens natur att det inte blir så mycket skrivande på en blogg som handlar om indexering.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  7. Emergency Cash Loans Hello Everybody, My name is Mrs. Phyllis Sue South. I live in UK London and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of $350,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 2 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of $350,000.00 U.S. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs. Phyllis Sue South that refer you to him. contact Dr. James Eric via email: financialserviceoffer876@gmail.com Whats-App +918929509036

    SvaraRadera