söndag 11 februari 2018

Brusreducering

För ett tag sen köpte jag ett par brusreducerande hörlurar. Detta visade sig vara ett bra verktyg att få mer lugn och ro från pratande kollegor, tågljud, etc. Kanske borde man göra samma sak när det gäller investeringar?

Jag försöker mig på en strategisk reträtt från bruset när det gäller aktier och investeringar. Jag har slutat med Twitter. Det finns förstås en hel del intressant på Twitter och man får bra tips om intressanta saker. Men på det stora hela så tror jag att det, för mig, är kontraproduktivt. Som jag skrivit om tidigare så finns det en alternativkostnad för alla aktiviteter. En sak är att man bombarderas med samma eller likartade budskap rätt ofta. Till exempel den senaste och hetaste aktien eller investeringstrenden.

Signaler av värde?
I ett större perpektiv så är det värt att fundera på hur man tar till sig och analyserar information.
Jag åker inte så ofta med publika färdmedel (buss, tunnelbana etc.). Men när jag väl gör det så slås jag alltid av andelen resenärer som har näsan i mobilen. Min observation är att denna andel ökar. Det kanske är en litet skakig parallell, men jag tror att många investerare har ganska mycket skärmtid som inte är särskilt produktiv. Speciellt gäller detta indexfonder förstås, här borde man ransonera med informationsintaget! Givetvis måste inte all sin tid vara just produktiv, men det kan vara klokt att ta sig en funderare på vilken information som man tar in och hur man spenderar sin tid.

Praktiska tips för indexinvesterare

  • Separera nyfikenhet/informationstörst och investeringar: nöjesläsning är okej ibland, men låt det stanna vid just det och blanda det inte med de riktiga investeringarna.
  • Läs något som man förväntar sig att kunna tillämpa på investeringar: läs t.ex. kritik mot indexfonder, läsning mer mot beteendevetenskap, t.ex. Daniel Kahneman och Nicholas Nassim Taleb, eller bloggar som ger något bestående värde.
  •  Morgan Housels föreläsning som ger en hel del matnyttigt när det bla.a. gäller informationsintag.

Hur tänker ni läsare när det gäller information och till exempel finansmedia och Twitter?

6 kommentarer:

  1. Ett i vanlig ordning tänkvärt och välskrivet inlägg.

    Har själv valt bort Twitter, och läser allt färre bloggar av den enkla anledningen att jag inte behöver mer information, och definitivt inte sådan, som bara bidrar till att öka informationsbruset.

    Har man som jag utgångspunkten att ekonomi, är en beteendevetenskap blir egentligen all information problematisk. Vi människor tenderar ju att välja information som passar vår uppfattning, vi agerar sedan utifrån verkligheten så som vi uppfattar den vilket är problematiskt och vi kan egentligen inte göra på något annat sätt. Lägger man dessutom till att vi alla i olila grad läser och hyser tilltro till olika auktoriteter, ja då blir det riktigt svårt. Det man kan göra åt saken är möjligtvis att gå till källorna och läsa dem, i stället för de som skriver på tex twitter om sådant de har läst.

    Det är sådana här saker som har gjort att jag själv nästan helt har valt bort aktier. //Stavros

    SvaraRadera
  2. Ett klocktent inlägg!!

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  3. Stavros,

    Mycket bra skrivit!!

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  4. Bra inlägg och eftersom jag blir känslomässigt komprometterad när jag läser om börsen så försöker jag ändra så lite som möjligt. Dvs, jag kör med strutsmentaliteten. Rätt ned i sanden med huvudet. Om jag agerar efter index så skall jag inte heller ändra något. Det finns ingen fallande kniv att fånga, utan alla knivar faller samtidigt. Jag vill ha ett automatiserat system som köper enligt förutbestämda regler, utan att jag beblandar mina känslor.

    SvaraRadera
  5. Man ska så klart aldrig tacka nej till information och nytt lärande.
    Men idag tillgänglig mängd ger att information som intages måste vara stenhårt gallrad, I mitt tycke försvinner typ twitter/facebok tidigt. Det finns ju fler erkänt bra tidlösa finansböcker än vad vi antagligen hinner läsa under finans karriären. Flertalet av dessa tål att läsas om då egna mognaden har ökat. För mig obegripligt att så mycket tid läggs på (meningslöst) media brus.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera